کد خبر:8231
پ
دانستنی ها

لباس های زنانه خارج از عرف

به گزارش سایت دوشیزه از مهرخانه :قطعا تمام ما خانم ها در میهمانی های زنانه ای حضور داشته ایم که برخی از هم نوعانمان لباس های عریان یا به اصطلاح باز پوشیده اند، لباس هایی که شاید در نگاه اول اسم لباس به عنوان پوشش بر آنها صدق کند اما قطعا مصداق کاملی از پوشش […]

به گزارش سایت دوشیزه از مهرخانه :قطعا تمام ما خانم ها در میهمانی های زنانه ای حضور داشته ایم که برخی از هم نوعانمان لباس های عریان یا به اصطلاح باز پوشیده اند، لباس هایی که شاید در نگاه اول اسم لباس به عنوان پوشش بر آنها صدق کند اما قطعا مصداق کاملی از پوشش محسوب نمی شوند!

مجالس عروسی و میهمانی های خودمانی و یا حتی مراسم های مذهبی از جمله محافلی است که زنان به دلیل عدم حضور نامحرم، تصور می کنند که می توانند لباس هایی بپوشند که بخشی از بدنشان برهنه باشد!

اما آیا به راستی پوشش های اینچنینی حتی در محافل زنانه بدون اشکال است؟

پیرامون این موضوع به بیان نظر چند تن از مراجع تقلید پرداخته و در ادامه به تحلیل پوشش مناسب بانوان در مجالس زنانه می پردازیم.

نظر برخی از مراجع عظام در باره پوشیدن لباس هایی که پوشش مناسبی نیستند به عنوان مثال لباس هایی که یقه های بازی دارند در مجالس زنانه به شرح زیر است*:

آیت الله خامنه ای:
موارد مختلف است؛ چنانچه موجب ترتب مفسده باشد، جایز نیست.

آیت الله بهجت (ره):
در مورد زن در بین زنها اگر فتنه وفسادی داشته باشد، باید خود را بپوشاند.

آیت الله صافی گلپایگانی:
چنانچه در معرض دید نامحرم نباشد، مانعی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی:
در صورتی که غیر همجنس وجود نداشته باشد و منشا فسادی نگردد اشکالی ندارد.

آیت الله نوری همدانی:
اگر زن، در جمع زنان باشد اشکال ندارد و اگر مرد است و عمل او مخالف عفت عمومی نباشد، نیز اشکال ندارد.

همانگونه که می دانیم، واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات دین مبین اسلام است. این امر از نظر قرآن، گفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله) و امامان معصوم (علیهم السلام) و نیز به حکم عقل و اجماع رأی فقها و علمای اسلام امری ثابت است.

و از سویی در اسلام مطرح است که حد پوشش افراد هم جنس مانند زن در مقابل زن به اندازه پوشش زن در مقابل مردان محدود نشده است. اما با تمام این توضیحات به دلیل شیوع موج غربگرایی و طراحی انواع مدل های لباس که مطابق با فرهنگ دینی و ملی ما نیست، امروزه شاهد آن هستیم که زنان در مقابل یکدیگر پوشش هایی را انتخاب می کنند که مصداق بارز؛ نساء کاسیات عاریات هستند. پوشیدگانی که عریانند!

برهنگی یا نیمه برهنگی بانوان در مجالس زنانه
فاطمه توکلی زند؛ فارغ التحصیل رشته الهیات و مدرس حوزه علمیه در این باره می گوید:
درست است که در اسلام حد پوشیدگی زن در برابر زن را فقط محدود به پوشاندن عورتین کرده است، البته بدون قصد لذت ؛ اما با شرایط کنکونی جامعه ی امروز به طور قطع می توان گفت که در هر نوع برهنگی یا نیمه برهنگی؛ لذت در نگاه مخاطبان موج می زند و به این سبب است که حد پوشش کمی بیشتر باید رعایت گردد.

بانوان با برگزاری مراسم های مختلف زنانه و به این بهانه که هیچ نامحرمی در بین آنها نیست نباید به خود این مجوز را بدهند که نیمه عریان لباس بپوشند، چراکه ما از نیت افراد آگاه نیستیم و شاید یکی از خانم های حاضر در مجلس به قصد لذت به بدن نیمه عریان دیگری نگاه کند و همین موجب مفسده بوده و ممکن است ارتکاب به گناه را در پی داشته باشد.

از دیگر سوی؛ برخی پوشیدگی ها هم ظاهری و صوری است و می توان گفت به نحوی است که حجاب به حساب نیامده و محرک نگاه های دیگران است. نمونه ی بارز اینگونه پوشش ها انواع لباس های تنگ و چسبنده است که با نشان دادن برجستگی ها و حالت ویژه ی بدن سبب می شود تا دیگران به او نگاه کنند و چه بسا در دلشان لذتی هم احساس شود.

ایشان با بیان اینکه پوشش وسیله ای است برای محفوظ ماندن از شر شیاطین و گناه ادامه دادند که: برگزاری محافل زنانه چه به قصد شادی و چه در ذکر مصائب اهل بیت به خودی خود خوب و بدون ایراد است اما نباید به صرف حضور بانوان مجلس را به سمت و سویی ببریم که زمینه سازی مفسده و گناه باشد .

در این باره مثالی میزنم که شاید برای اکثر بانوان ملموس باشد:

شاید تا بحال شما هم در مراسم های مختلف ویژه بانوان اعم از جشن عروسی ، مولودی ، تولد ، و … افرادی را دیده باشید که لباس های تنگ یا نیمه برهنه پوشیده باشند و قطعا متوجه تمایل خود در نگاه به آنها شده اید . اینکه دلتان می خواهد مدام به فرد مورد نظر نگاه کنید و گاهی در صحبت هایتان با افراد کناری هم شاید اذعان داشته باشید ، با اینکه فرد نیمه برهنه خانم است اما جذابیت هایی دارد که شما را میخکوب خود کرده است ! این همان مصداق نگاه با لذت و ریبه است که نیازمند آن است که بانوان نیز در برابر یکدیگر از پوشش مناسب برخوردار باشند.

زهرا معینی بستانی فارغ التحصیل علوم قرآنی و مدرس حوزه علمیه در این باره می گوید: در دوران کنونی بازار برگزاری مجالس زنانه گرم است . نه تنها برای مراسم های مذهبی بلکه برای انواع مناسبت ها مانند تولد و سالگردهای شخصی و فامیلی و حتی میهمانی های فامیلی که به منظور ایجاد صندوق های قرض الحسنه صورت می گیرد . آنچه که در این مراسم های زنانه به وفور به چشم میخورد نحوه ی پوشش ناموزون بانوان حاضر در جلسه است که به جهت عدم حضور آقایان چنین تصور میکنند که می توانند به هر شکلی لباس بپوشند.

یکی از نکات منفی اینگونه پوشش ها در محافل زنانه تاثیر گذاری نوع نامناسب پوشش بر کودکان حاضر در مجلس است.

طبیعی است که خانم ها برای شرکت در مراسم های بانوانه ، فرزندان خود را هم به همراه ببرند چرا که رسالت مادری دارند و بسیاری از خانم ها هستند که نمی توانند به هر دلیلی فرزندشان را پیش کسی بگذارند و لذا با او در مراسم حاضر می شوند.

این پدیده وقتی دچار وخامت می شود که کودکان حاضر در مجلس پسر باشند! دیدن پوشش نامناسب بانوان برای پسربچه ها چه ممیز باشند و چه غیر ممیز باشند باعث تحریک آنها شده و به دلیل جنس مردانه ای که در ساختار وجودی آنها از سوی خداوند به ودیعه گذاشته شده ناخودآگاه این کودکان نگاه ها و توجهاتشان جذب برهنگی های زنانه ی مجلس می شود. در رفتار پسر بچه هایی که بارها در مراسم های زنانه شرکت کرده اند بلوغ جنسی به وضوح دیده می شود به علاوه اینکه ما معتقدیم دنیای امروز به نحوی روبه جلو است که نسل ها نسبت به نسل قبل سریع تر رشد می کنند و بلوغ ذهنی شان زودتر شکل می گیرد. به این ترتیب پوشش های نامناسب در این محافل بخصوص بر روی پسر بچه های حاضر تاثیر گذاشته و آنان را درگیر مسائلی میکند که برای سن و سالشان بسیار زود است!

همین روند در باره دختر بچه ها نیز وجود دارد. اینکه مادرها فرزندان دختر خود را با خود همراه می کنند و دختر بچه های معصوم به یکباره در مراسم های مربوط به بانوان صحنه هایی از برهنگی را می بینند که باعث می شود ذهن آنها سریعتر به سمت زن شدن حرکت کند و قطعا حضور دختر بچه ها هم در اینگونه مجالس خالی از اشکال نخواهد بود و سبب ساز بلوغ جنسی زودرس آنها نیز خواهد شد.

از این روست که یکی ازمهمترین دلایل حفظ حریم و حجاب بانوان در مقابل یکدیگر اهمیت بیشتری پیدا می کند. گذشته از اینکه در دین اسلام برای پوشش بانوان در مقابل یکدیگر هم حریم و محدوده ای مشخص شده است . و اینطور نیست که بانوان جواز شرعی داشته باشند که بصورت عریان یا نیمه عریان در مقابل یکدیگر ظاهر شوند.

منبع
دوشیزه

This site is protected by wp-copyrightpro.com